iBeacon Nieuws

Eerder schreven we over de iBeacon pilot die McDonalds is gestart in de VS bij 26 vestigingen in de staat Georgia. Bij aankomst bij zo’n vestiging worden verschillende coupons via een iBeacon en een app beschikbaar gemaakt voor klanten. Deze actie zorgde voor 8% omzetstijging en 18.000 gebruikte coupons in slechts vier weken.

Gezien dit positieve resultaat heb ik één van de vestigingen in Columbia (Georgia) bezocht waar de iBeacon campagne momenteel wordt gebruikt. Ik nam de proef op de som en vroeg de manager en medewerkers naar hun ervaringen met iBeacons.

Piper app en iBeacons

mcdonalds-piper-ibeacon-01Het eerste wat opvalt is dat voor de coupons de app van Piper gebruikt moet worden. Dit wordt aan klanten duidelijk gemaakt door stickers van Piper op de deuren en digital signage met het Piper logo buiten de deur.

De iBeacons worden ook door Piper geleverd. Bij nadere inspectie lijken deze sterk op de waterdichte iBeacons van Radius Networks. De iBeacons zijn bij deze McDonalds geplaatst op het plafond bij de kassa’s en bovenop op één van de borden bij de drive-thru.

Heeft de klant de Piper app geïnstalleerd dan krijgt deze push berichten dat er coupons beschikbaar zijn in de McDonalds. Deze coupons zijn direct te gebruiken bij de kassa en vergelijkbaar met de coupons die in Nederland ook worden verzonden door de McDonalds app.

Coupons niet de hoofdfunctie Piper app

Het uitgeven van aanbiedingen is echter niet het hoofddoel van de Piper app, sterker nog het is meer bijzaak. De Piper app wil een soort vrienden worden tussen Piper gebruikers. De Piper app maakt van je telefoon een iBeacon waardoor je om je heen kan zien wie nog meer in een ruimte is. Vind je iemand die je kent of wil leren kennen dan kan je eerst een online profiel inzien voordat je offline kennismaakt.

Het idee is dat bedrijven tussen deze ‘vrienden vind’ functionaliteit kunnen adverteren met bijvoorbeeld aanbiedingen of aanvullende informatie. Daarvoor gebruikt McDonalds het ook, maar omdat nog niet zo veel mensen gebruik maken van Piper wordt de app nu gepromoot als een ‘aanbiedingen app’. De aanbiedingen zijn dus ook te zien op een soortgelijk radarscherm.

mcdonalds-piper-ibeacon-app-screenshots-02

iBeacon coupons een groot succes

In een kort gesprek gaf de manager aan dat met name de eerste iBeacon campagne met aanbiedingen voor McNuggets en McChicken een groot succes waren. Klanten werden erop gewezen door medewerkers en verschillende advertenties in en buiten het restaurant en maakten gretig gebruik van de aanbiedingen.

Er is nu een tweede campagne gestart waarbij McDonalds 25 dollarcent van iedere kop koffie doneert aan een goed doel. Daar is volgens de manager iets minder animo voor.

mcdonalds-piper-ibeacon-app-screenshots-01

De McDonalds iBeacon app?

De manager en medewerkers zijn verder positief over het gebruik van iBeacons. Volgens de manager was het wel lastig uit te leggen aan klanten dat ze de Piper app moesten installeren: “Het had handiger geweest om het via onze eigen McDonalds app te laten lopen. Die hebben klanten toch al vaak op hun smartphone staan omdat ze bij ons restaurant daarmee ook kunnen bestellen.” aldus de manager.

Gezien het succes van deze iBeacon pilot zou een uitrol naar andere vestigingen in de VS een logisch vervolg zijn. Volgens het hoofdkantoor zijn daar op korte termijn nog geen plannen voor. Het blijft in de VS dus nog even bij deze pilot met de externe Piper app.

iBeacon succes met ruimte voor verbetering

Persoonlijk vond ik de Piper app na installatie prima werken. Direct bij binnenkomst kreeg ik een tweetal coupons en de kassamedewerker wisselden die zonder problemen in. Dit is anders dan mijn ervaring met bijvoorbeeld Foursquare coupons waarbij ik geregeld vragende blikken heb gekregen.

Ondanks het succes van de iBeacon campagne vind ik het grootste struikelblok toch wel dat de Piper app gebruikt moet worden. Dit is onduidelijk voor de klant en werkt daardoor niet zo naadloos als je zou willen. Bovendien is deze app niet gericht op coupons maar op vrienden maken in de app (waar ik ook mijn vraagtekens bijzet qua levensvatbaarheid) wat het geheel nog verwarrender maakt bij het downloaden door de afwijkende beschrijvingen in de app store.

Had de functionaliteit direct in de McDonalds app gezeten dan had dit wat mij betreft een schoolvoorbeeld van een uitstekende iBeacon campagne geweest. Ondanks deze minpuntjes is goed te zien dat de iBeacon campagne succesvol is ontvangen door klanten en dat het personeel zeer gemotiveerd is om ermee door te gaan!

mcdonalds-piper-ibeacon-01

Piper iBeacon geplaatst op het plafond

 

mcdonalds-piper-ibeacon-02

iBeacon geplaatst op de drive-thru

 

mcdonalds-piper-ibeacon-03

Piper app signage bij de drive-thru

 

Foto’s: Remco Bron / iBeacon-retail.nl

Over de auteur Bekijk alle berichten Auteur website

Avatar

Remco Bron

Remco Bron is naast founder van iBeacon-retail.nl tevens co-founder en CCO van inBeacon, een enterprise platform dat de link legt tussen de online en offline belevingswereld. Hij heeft een brede achtergrond in technologie en retail en bezit een diepgaande kennis over de mogelijkheden van iBeacon. In de afgelopen decennia is hij als manager, ondernemer en founder gepokt en gemazeld bij het in de markt zetten van meerdere software en internet companies en projecten. Hij is tevens gastdocent bij o.a. Nyenrode, Hogeschool Arnhem Nijmegen en Hogeschool Rotterdam.

2 ReactiesReageer

Laat een reactie achter

Het e-mail adres wordt niet getoond

%d bloggers liken dit: