iBeacon Nieuws

Nadat Amazon haar nieuwe product lanceerde ging niet iedereen er zomaar over schrijven. Niet omdat het niet innovatief of bijzonder was. Het omgekeerde was waar; de Amazon Dash Button was zo bijzonder en anders dat het een 1 april grap leek. Ondanks de aankondiging de datum bleek het geen grap. Amazon gaat binnenkort haar klanten producten bestellen met een speciale knop die overal in huis geplaatst kan worden. Maar met de Dash Button haalt de klant niet alleen een knop in huis, ook een beacon.

De toekomst van winkelen

We horen al sinds het begin van het internet over de koelkast die zelf melk besteld wanneer deze op is. Tot op de dag van vandaag moet dit nog altijd via een webshop worden afgehandeld. Maar met de Amazon Dash Button komt daarin verandering.

De Amazon Dash Button is een klein apparaat met 1 knop en de werking is eenvoudig: op de buitenkant staat een logo van een producent, bijvoorbeeld dat van wasmiddel. Is het wasmiddel bijna op dan drukt de klant op de knop. Een dag later staat een vol pak wasmiddel voor de deur in een Amazon doos. Welkom in de toekomst.

amazon-dash-button-leveranciers

Hoe werkt de Amazon Dash Button?

Als we meer in detail onderzoeken hoe de Dash Button precies werkt dan blijkt dat de knop nooit een connectie maakt via het internet maar alles werkt via een smartphone en de Amazon app. Is de smartphone niet in de buurt dan kan er niet worden besteld.

Bij het drukken op de knop activeert de klant een beacon die een connectie maakt met de app op de smartphone. In de app heeft de klant eerder aangegeven precies welk product en welke hoeveelheid nabesteld moet worden bij het drukken op de knop. Bovendien kan de klant kiezen of nog in de app ter verificatie de bestelling moet worden getoond, of dat deze direct doorgezet kan worden naar Amazon.

De prijs wordt ondergeschikt

Direct doorzetten geeft het meeste gemak, maar hierin schuilt ook een gevaar. De klant verifieert namelijk niet meer de prijs. Is deze een paar cent hoger dan de vorige keer dan is dat jammer. Uiteraard kan achteraf altijd de bestelling ongedaan gemaakt, maar in realiteit is dit een handige manier van Amazon om klanten minder prijsbewust bezig te laten zijn en websites die prijzen vergelijken een stap voor te zijn.

Wat dan als een overijverig kind 20 keer op het wasmiddel knopje drukt? Volgens Amazon hoeven Dash Button gebruikers hier niet bang voor te zijn; dit soort abnormale bestellingen worden altijd eerst ter verificatie aangeboden. Bovendien moet een geverifieerde smartphone in de buurt zijn voordat de bestelling wordt doorgestuurd.

De Amazon Dash Button is alleen nog in de VS beschikbaar voor Amazon Prime abonnees.

Beacon touchpoints bij de klant in huis

Anders dan het Amazon Dash scanner / opnameapparaat wat vorig jaar is geïntroduceerd verwacht ik dat de Amazon Dash Button zoveel gemak introduceert in huishoudens dat het een grote kans heeft om een hit te worden. Het voelt als de toekomst terwijl de techniek erachter vrij eenvoudig is.

Amazon komt hiermee zo dicht bij de consument te staan dat andere retailers online en offline moeite zullen hebben om dit te volgen. Het gaat in eerste instantie vooral om producten die vaker in bulk worden gekocht zoals wasmiddel, koffiepads, keukenpapier, flesjes water, etc. Dit zijn ook items waar ketens als Walmart, Target en Costco veel van hun omzet uithalen. Het wordt interessant om te zien wat deze concurrenten gaan doen als dit een hit wordt voor Amazon.

De Jetsons zijn dichterbij dan ooit…

De volgende stap voor Amazon Dash is integratie in apparaten zodat je niet eens meer op een knopje hoeft te drukken. De wasmachine, het koffiezetapparaat, de printer en vele andere apparaten ‘weten’ allemaal wanneer jij nieuwe producten nodig hebt en Amazon levert ze af (met of zonder drone). Eindelijk dus toch de koelkast waar we het al zo lang over hebben. Welkom in de toekomst meneer Jetson!

Over de auteur Bekijk alle berichten Auteur website

Avatar

Remco Bron

Remco Bron is naast founder van iBeacon-retail.nl tevens co-founder en CCO van inBeacon, een enterprise platform dat de link legt tussen de online en offline belevingswereld. Hij heeft een brede achtergrond in technologie en retail en bezit een diepgaande kennis over de mogelijkheden van iBeacon. In de afgelopen decennia is hij als manager, ondernemer en founder gepokt en gemazeld bij het in de markt zetten van meerdere software en internet companies en projecten. Hij is tevens gastdocent bij o.a. Nyenrode, Hogeschool Arnhem Nijmegen en Hogeschool Rotterdam.

5 ReactiesReageer

  • Op zich wel een leuk idee, maar toch wat bedenkingen.
    In de keukenkast zitten heel wat producten. Voor elk product zo’n knop op de kast aanbrengen lijkt met toch niet handig, en al zeker niet esthetisch.
    Bovendien, wat als ik eens een andere merk wil? Of (tijdelijk) andere hoeveelheden?
    En wat je zelf al aanhaalt is toch wel belangrijk: de prijs van de producten ontgaat je op deze manier wel.
    We zijn er nog niet…

    • Je hebt denk ik gelijk dat dit een tussenvorm is, al die knopjes in huis zijn ook niet zaligmakend. Amazon heeft ook al aangekondigd dat ze dit in apparaten willen gaan bouwen op termijn. Ik denk dat de knopjes nu nog zijn om de consument te laten wennen, de volgende stap is dat een apparaat het gewoon zelf test.

      Denk dan bij een koffie machine die zelf de pads besteld als die er niet meer zijn, of een wasmachine die op basis van aantal wasjes bepaald of er nieuwe wasmiddel besteld moet worden.

  • Het lijkt wel het jaar 3000. De ontwikkelingen zijn echt zo snel gegaan. In de jaren 80 en 90 was dit nog fantasie, je dacht er bij na en zag voor je hoe al die mensen geautomatiseerd deze dingen deden. Nu is het geen toekomstmuziek meer. A great time to be alive!

Laat een reactie achter

Het e-mail adres wordt niet getoond

%d bloggers liken dit: